10 Cara Berkomunikasi Dengan Bayi Dalam Kandungan

10cara


1. Mengusap & Mengurut
Cara yang menenangkan untuk membentuk ikatan dengan bayi anda ialah dengan menyapu minyak pada perut dan mengurutnya perlahan-lahan. Ramai wanita yang menggunakan minyak dan krim sebagai cara untuk mengelakkantanda regangan (stretch marks). Urutan aromaterapi adalah satu cara yang baik untuk memanjakan diri dan meluangkan masa untuk berfikir mengenai bayi anda ataupun bercakap-cakap dengannya. Tanyalah suami anda jika dia mahu mengurut anda. Ini mungkin dapat membantunya berkongsi pengalaman kehamilan dengan anda.

2. Berenang
Satu cara yang baik untuk merehatkan kaki sambil memikirkan tentang bagaimanakah rasanya menjadi bayi dalam kandungan ialah dengan berenang. Berenang bukan sahaja satu cara senaman yang baik, malah ia memberi peluang kepada anda merasai keadaan bayi anda yang ketika ini juga sedang terapung dalam air (air ketuban). Tidak kira berapa besar perut anda, air dapat memberi sokongan untuk menampung berat badan serta memberi ketenangan menjelang penghujung kehamilan anda nanti.

3. Bercakap & Menyanyi
Deria pendengaran bayi anda berkembang sepanjang masa. Mulai kira-kira minggu ke-23, dia sudah boleh mendengar degupan jantung dan bunyi perut anda yang berkeroncong. Dia juga mula mendengar bunyi yang datang daripada luar rahim anda. Kekerapan bayi mendengar suara anda dapat membantunya segera membentuk ikatan dengan anda setelah dia lahir nanti. Terdapat satu teori yang mengatakan pendengaran bayi terbentuk dengan baik sejak dalam rahim untuk membantunya membentuk ikatan dengan anda walaupun sebelum dia lahir. Selepas dilahirkan, bayi anda juga mungkin lebih memberi perhatian kepada suara anda berbanding suara orang lain. Bercakap dan menyanyi kepada bayi lebih menyeronokkan apabila anda tahu bahawa dia boleh mendengarnya. Anda mungkin rasa sedikit malu pada mulanya tetapi lama-kelamaan anda akan terbiasa malah seronok berbual-bual dengan perut anda. Cuba ye..

4. Berendam Dalam Tab berisi Air Suam
Berendam dalam tab hangat ialah salah satu cara untuk berehat. Ia juga memberi peluang kepada anda untuk meluangkan masa dan memberi perhatian kepada bayi anda. Anda mungkin ingin berendam lama-lama, tetapi pastikan air itu tidak terlalu panas semasa anda masuk. Baringlah, tarik nafas dalam-dalam, tenangkan fikiran dan bayangkan bayi anda. Cuba ambil beberapa minit untuk membayangkan diri anda mendukung si kecil. Bayangkan rupanya dan apa yang anda mungkin katakan kepadanya. Jika anda telah sampai ke trimester kedua, bayi anda mungkin memberitahu kehadirannya dengan membuat tendangan-tendangan kecil apabila anda berhenti bergerak. Pada waktu siang anda mungkin terlalu sibuk untuk merasai pergerakan bayi. Luangkan sedikit masa pada waktu petang atau malam, ketika berendam dalam tab, dan fokus kepada pergerakan bayi dan tendangannya.

5. Bersenam atau Yoga
Kelas-kelas yoga pranatal ialah cara yang baik untuk anda relaks, menghargai kerja keras yang yang dilakukan oleh badan anda dan fokus kepada bayi yang sedang membesar. Jika anda tidak pernah membuat yoga sebelum ini, tidak mengapa jika anda bermula semasa hamil. Postur-postur yoga untuk pemula biasanya mudah sahaja. Waktu terbaik untuk mula beryoga ialah dalam trimester kedua, iaitu selepas minggu ke-14.

6. Kelas-kelas Pra Kelahiran
Kelas-kelas pelahiran hipno menggunakan teknik-teknik hipnoterapi untuk membantu anda fokus kepada bayi dan badan anda sebagai persediaan menghadapi proses pelahiran dan bersalin. Kaedah pelahiran hipno dapat mengajar anda cara-cara untuk menangani kesakitan semasa proses pelahiran.

7. Imbasan Ultra Sound
Imbasan pertama bayi anda yang biasanya merupakan imbasan menentukan tarikh, boleh membantu anda membayangkan si kecil yang sedang membasar di dalam rahim. Semasa imbasan dalam trimester kedua, anda mungkin dapat mengetahui jantina bayi. Menyimpan gambar imbasan bayi anda di telefon bimbit atau pada pintu peti sejuk adalah satu cara untuk mengingatkan anda bahawa perut anda adalah rumah kepada seseorang pada ketika ini.

Anda juga boleh mendapatkan imbasan 3D pada penghujung kehamilan. Imbasan 3D boleh memberi gambaran yang lebih jelas tentang rupa bayi anda. Malah, anda juga boleh melihat hidung siapakah yang diwarisinya! Waktu terbaik untuk mendapatkan imbasan 3D ialah di antara minggu ke-26 dan ke-30 kehamilan.

8. Galakan pada Si Ayah
Kebanyakan bakal ibu mengalami simptom-simptom awal kehamilan. Simptom-simptom ini adalah peringatan fizikal bahawa anda sedang hamil dan membantu anda membina ikatan dengan bayi dalam kandungan dari awal lagi. Namun bagi Si Ayah, ia bukanlah sesuatu yang berlaku secara semula jadi. Apabila kehamilan anda semakin membesar, anda boleh membantu suami anda membina ikatan rapat dengan bayi. Bantulah bakal Ayah untuk merasa pergerakan bayi. Maklumkan kepadanya bahawa mulai minggu ke-23, bayi anda sudah boleh mendengar bunyi yang datang daripada luar rahim. Galakkan dia bercakap dan membaca kepada perut anda. Ini akan membantu bayi anda membiasakan diri dengan suara ayahnya. Galakkan suami anda menghadiri kelas-kelas pranatal dengan anda supaya dia tahu apa yang boleh dijangkakan semasa proses pelahiran dan bersalin.

9. Luangkan Masa Bersama
Melahirkan anak adalah kerja berpasukan dan tiada sebab anda berdua tidak boleh memulakannya dari awal. Jika suami anda sedia membantu membuat kerja-kerja rumah, menyediakan air mandian anda atau keluar mendapatkan snek yang anda idamkan, anda berdua akan merasa bahawa anda sedang hamil bersama-sama! Luangkanlah masa dengan perut anda dengan pergi berjalan. Berjalan ialah aktiviti yang baik untuk mengisi waktu makan tengahari anda jika anda bekerja. Pergi berjalan-jalan memberikan anda ruang untuk memikirkan tentang bayi anda. Anda juga boleh berbual-bual dengan perut anda semasa berjalan.

10. Menikmati Setiap Pengerakan Bayi
Anda boleh mula merasa pergerakan bayi dari kira-kira minggu ke-18 hingga minggu ke-20 jika ini ialah bayi anda yang pertama. Merasai pergerakan bayi memberikan anda keyakinan bahawa dia sedang membesar di dalam perut anda. Dengan memberi tindak balas terhadap tendangan-tendangannya, anda seolah-olah berkomunikasi dua hala dengannya sebelum dia lahir. Dan anda boleh melakukannya bila-bila masa, di mana-mana sahaja anda berada. Usaplah perut anda apabila bayi anda bergerak dan jadikanlah pertukaran tendangan dan usapan ini satu rutin. Tidak ada yang lebih mengujakan daripada merasa bayi anda memberi respon terhadap sentuhan anda buat pertama kalinya..

Admin JOMHAMIL

Makanan Yang DiElakkan Semasa Hamil

Choice of vitamins
Terdapat beberapa jenis makanan yang perlu anda elakkan semasa hamil kerana ia boleh membahayakan bayi dalam kandungan.

  • Kerang yang terdapat dalam laksa dan kway teow goreng sepatutnya direbus terlebih dahulu sebelum dimasukkan ke dalam makanan tersebut, tetapi anda perlu memberitahu penjual untuk tidak memasukkannya dalam makanan itu kerana anda tidak tahu sama ada ia dimasak dengan betul atau tidak.
  • Bahan-bahan dalam hidangan stimbot yang tidak masak sepenuhnya. Pastikan supnya dipanaskan hingga mendidih setiap kali bahan baru ditambah terutamanya kerang-kerangan, daging dan telur.
  • Keju dengan kulit yang putih dan berkulat seperti Brie dan Camembert, dan keju berjaring biru seperti Stilton. Semua keju ini mungkin mengandungi LISTERIA iaitu bakteria yang boleh membahayakan bayi anda.
  • Budu, daging mentah atau kurang masak dan telur. Semua ini adalah sumber bakteria yang boleh membahayakan bayi anda. Apabila memasak daging atau telur, pastikan ia masak sepenuhnya.
  • Makanan laut mentah seperti tiram atau sushi.
  • Ikan jerung, todak atau marlin. Ikan-ikan tersebut mengandungi raksa (merkuri) yang hadir secara semula jadi dalam jumlah yang tidak selamat. Tuna juga mengandungi raksa, oleh itu hadkan pengambilannya kepada tidak kurang daripada empat tin bersaiz sederhana atau dua stik segar seminggu.
  • Hati dan produk hati (pate, sosej hati) perlu dielakkan kerana kesemuanya mungkin mengandungi sejumlah besar vitamin A jenis retinol. Terlalu banyak bahan ini boleh membahayakan bayi dalam kandungan.
  • Kurangkan atau berhenti minum minuman beralkohol semasa hamil. Jika ingin minum, jangan minum lebih daripada dua unit, sekali atau dua kali seminggu, dan jangan minum hingga mabuk.
  • Hadkan juga pengambilan kafein kepada 200mg sehari. Itu bermakna dua cawan besar (mug) kopi segera atau empat cawan teh atau lima tin minuman kola sehari. Sebagai ganti, anda boleh ambil kopi atau kola nyahkafein.

Sumber : Baby Center

TESTIMONI FURMON : Hamil Semula Lepas Gugur

Saya mula tahu tentang Furmon masa saya baru GUGUR.. Konsultant usha saya supaya cepat2 sapu, paling baik kalau darah nifas belum kering. Saya pun cuba, tak disangka lepas tu turun period lagi dan sudah lekat bulan selepas tu… Ada jugak perasaan tak percaya tapi, rezeki Allah nak beri… Amin… <3 Buku Merah pun dah buat, semoga kandungan kali ini lekat sampai bersalin…

Furmon berfungsi sebagai penggalak dan penstabil hormon dalam badan yang dapat bertukar menjadi hormon progesterone yang mampu meningkatkan kesuburan, mengatasi masalah:
[✔] Sukar Hamil
[✔] Senggugut
[✔] Kitaran haid tak teratur
[✔] Rahim tak kuat / Sering keguguran
[✔] CYST, FIBROID, ENDOMETRIOSIS

*Jika ingin cuba Furmon, Jemput Whatsapp :
<Nama> <Masalah Anda> ke –> 010 248 2862

*Jika ingin Admin whatsapp anda,
Sila Komen/PM/Inbox —> “No Handphone anda”
Kami akan whatsapp anda.

TQ
Admin JOMHAMILgugur dan lekat

TESTIMONI FURMON : Kesuburan Meningkat

Sebelum mencuba KRIM FURMON, period saya teratur tapi, lendir (air mazi) selalu macam keputihan shaja, warna krim.. Bila bersama pun tidak begitu selesa, sebab kadang2 air kurang… Tapi skrg alhamdullilah, sudah keluar jernih macam putih telur…

Selepas ini, boleh la sis cuba untuk hamil suda… hehehe.. sudah subur mcm tu.. Semoga lepas ini sis hamil pulak ya… :)

Furmon berfungsi sebagai penggalak dan penstabil hormon dalam badan yang dapat bertukar menjadi hormon progesterone yang mampu meningkatkan kesuburan, mengatasi masalah:
[✔] Sukar Hamil
[✔] Senggugut
[✔] Kitaran haid tak teratur
[✔] Rahim tak kuat / Sering keguguran
[✔] CYST, FIBROID, ENDOMETRIOSIS

*Jika ingin cuba Furmon, Jemput Whatsapp :
<Nama> <Masalah Anda> ke –> 010 248 2862

*Jika ingin Admin whatsapp anda,
Sila Komen/PM/Inbox —> “No Handphone anda”
Kami akan whatsapp anda.

TQ
Admin JOMHAMIL

kesuburan meningkat

Peranan Suami Ketika Isteri Hamil

Berita Hamil pastinya menjadi kejutan buat semua pasangan dan keluarga. Apabila Isteri mula hamil maka tanggungjawab suami akan menjadi lebih besar. Ketika hamil, isteri akan mengalami perubahan dar segi hormon dan emosi. Kadangkala isteri lebih sensitif, kuat prasangka, kuat melenting dari biasa dan isteri sememangnya perlukan perhatian yang lebih daripada sebelum hamil.

Tidak mengambil kira kandungan buat kali pertama, ataupun kandungan buat kali kedua, kerana setiap kandungan mempunyai alahan dan perubahan yang berbeza-beza. Oleh itu, suami harus lebih peka dalam menjaga ibu dan bayi dalam kandungan..

Berikut adalah panduan buat para suami :

1. Jadi Pendengar Setia
Dengarlah rintihan isteri tentang keletihan, lenguh-lenguh badan dan isi hati mereka.

2. Sentiasa Bersedia Menjadi Pembantu
Jadilah seorang suami yang ringan tulang, membantu tanpa disuruh. Tak perlu yang rumit, cuba bantu basuh pinggan-pinggan di dapur selepas makan, baju-baju kotor yang bertimbun, permainan anak-anak yang bersepah, dan lain-lain. Bagi yang ada anak kecil di rumah, bantulah isteri dalam melayan kerenah anak-anak.

3. Sediakan Tempat Istirehat Yang Selesa dan Sejuk Mata Memandang
Bantu Isteri menghias bilik-bilik dengan gambar-gambar bayi comel, kerusi rehat yang selesa untuk membaca, mengait dan lain-lain.

4. Pastikan Isteri Mendapat Makanan yang Berkhasiat
Wanita hamil memerlukan makanan berkhasiat bagi memastikan ibu dan bayi dalam kandungan mendapat zat yang mencukupi. Supplement dan makanan yang bergizi boleh dipraktikkan.

5. Pastikan Isteri Menjalani Pemeriksaan Rutin Ketika Hamil
Pemeriksaan Rutin boleh dijalankan di klinik-klinik berdekatan atau klinik kerajaan dan membuat buku merah.

6. Merancang Perbelanjaan keluarga
Apabila Isteri Hamil, maka perbelanjaan keluarga juga akan meningkat, jangan lupa membuat simpanan untuk kos hospital, barang-barang bayi, dan kos pemeriksaan rutin.

7. Memastikan Barang Keperluan Bayi dan Isteri Cukup
Memang ia kelihatan seperti remeh tetapi ianya sanagat penting. Barang-barang bayi seperti lampin, barut, minyak sapuan, bedak, sarung tangan dan kaki, baju, barut dan sebagainya perlu disediakan sebelum bayi lahir lagi. Barang ibu seperti kain batik / sarung, lampin pakai buang / pad selepas bersalin, baju blaus dan sebagainya perlu ada dalam senarai juga. Bantulah isteri untuk membuat list barangan keperluan.

8. Memilih dan Mencari Bidan atau Pengamal Tradisional Selepas Pantang
Penjagaan selepas bersalin amat penting untuk memastikan kesihatan ibu terjaga. Ibu memerlukan bantuan terutamanya 2 minggu kalau bersalin secara normal dan 1 bulan kalau bersalin secara c-zer.

9. Fahami Hati Isteri
Wanita yang mengandung mengalami pelbagai perubahan, bukan dari seri fizikal tapi juga dari segi emosi kerana perubahan hormon. Rajinkan diri bertanya kesihatan isteri, belai isteri, atau mengurut isteri untuk mengurangkan lenguh dan letih.

10. Banyakkan Solat dan Berdoa untuk Isteri dan Bakal Bayi
Amalkan solat sunat seperti solat sunat dhuha dan hajat dan sentiasa mendoakan agar isteri dan anak yang bakal dilahirkan selamat.

Panduan Cerai Susu Badan

pix_middle

Banyak Ibu yang selalu tertanya, selamatkah saya terus menyusu kalau saya kini mengandung… Akk boleh baca lagi di posting sebelum ini –> Menyusu Ketika Hamil:)

Bercerai Susu Ibu membawa maksud :
1. menghentikan penyusuan badan atau penyusuan botol
2. memperkenalkan makanan pepejal kepada bayi

Pakar-pakar menyarankan ibu-ibu meyusukan bayi mereka sehingga berumur 6bulan dan ke atas, manakala ada ibu-ibu yang lebih gemar menyusukan bayi mereka sehingga berusia 1 tahun.. Namun pada umur 6 bulan, bayi-bayi boleh mula mengambil makanan pepejal seperti Nestum Cerelac Beras, atau Biskut-biskut khas (Teething Rusks) yang berperisa khas untuk bayi 6 bulan dan ke atas.

CERELECAda ibu yang ingin ceraikan penyusuan ibu ketika habis pantang kerana perlu bekerja dan hanya dapat pam susu dan masukkan dalam botol untuk diberi kepada bayi. Jika anda mahu menghentikan penyusuan badan secara perlahan-lahan sebelum bayi berumur 1 tahun, transisi boleh dilakukan dengan mencampurkan susu ibu dengan susu formula.

Penyusuan Ibu adalah satu pengalaman yang sangat istimewa buat para-para ibu namun, masalah susu ibu kering, masalah pekerjaan dan lain-lain menjadi faktor kita menceraikan susu ibu lebih awal. Selain itu, penyusuan ibu membantu anak-anak kita merasa lebih mesra dan selamat kena “skin touch” yang juga merupakan healing touch untuk setiap insan tidak kira tua ataupun muda.

TIPS BERCERAI SUSU

1. Ibu Mesti Yakin dan Bersedia
Ayat-ayat sokongan seperti “Anak Ibu dah besarkan? Cuba minum dari cawan nak?”
2. Jangan Tawarkan Selagi Tidak Diminta
3. Cuba Lewatkan Masa Penyusuan atau Gantikan Masa Menyusu dengan Pembelajaran Visual
4. Elakkan Menyusu Sebelum Waktu Tidur

Jemput Share dan Amalkan..