Makanan Yang DiElakkan Semasa Hamil

Choice of vitamins
Terdapat beberapa jenis makanan yang perlu anda elakkan semasa hamil kerana ia boleh membahayakan bayi dalam kandungan.

  • Kerang yang terdapat dalam laksa dan kway teow goreng sepatutnya direbus terlebih dahulu sebelum dimasukkan ke dalam makanan tersebut, tetapi anda perlu memberitahu penjual untuk tidak memasukkannya dalam makanan itu kerana anda tidak tahu sama ada ia dimasak dengan betul atau tidak.
  • Bahan-bahan dalam hidangan stimbot yang tidak masak sepenuhnya. Pastikan supnya dipanaskan hingga mendidih setiap kali bahan baru ditambah terutamanya kerang-kerangan, daging dan telur.
  • Keju dengan kulit yang putih dan berkulat seperti Brie dan Camembert, dan keju berjaring biru seperti Stilton. Semua keju ini mungkin mengandungi LISTERIA iaitu bakteria yang boleh membahayakan bayi anda.
  • Budu, daging mentah atau kurang masak dan telur. Semua ini adalah sumber bakteria yang boleh membahayakan bayi anda. Apabila memasak daging atau telur, pastikan ia masak sepenuhnya.
  • Makanan laut mentah seperti tiram atau sushi.
  • Ikan jerung, todak atau marlin. Ikan-ikan tersebut mengandungi raksa (merkuri) yang hadir secara semula jadi dalam jumlah yang tidak selamat. Tuna juga mengandungi raksa, oleh itu hadkan pengambilannya kepada tidak kurang daripada empat tin bersaiz sederhana atau dua stik segar seminggu.
  • Hati dan produk hati (pate, sosej hati) perlu dielakkan kerana kesemuanya mungkin mengandungi sejumlah besar vitamin A jenis retinol. Terlalu banyak bahan ini boleh membahayakan bayi dalam kandungan.
  • Kurangkan atau berhenti minum minuman beralkohol semasa hamil. Jika ingin minum, jangan minum lebih daripada dua unit, sekali atau dua kali seminggu, dan jangan minum hingga mabuk.
  • Hadkan juga pengambilan kafein kepada 200mg sehari. Itu bermakna dua cawan besar (mug) kopi segera atau empat cawan teh atau lima tin minuman kola sehari. Sebagai ganti, anda boleh ambil kopi atau kola nyahkafein.

Sumber : Baby Center

TESTIMONI FURMON : Hamil Semula Lepas Gugur

Saya mula tahu tentang Furmon masa saya baru GUGUR.. Konsultant usha saya supaya cepat2 sapu, paling baik kalau darah nifas belum kering. Saya pun cuba, tak disangka lepas tu turun period lagi dan sudah lekat bulan selepas tu… Ada jugak perasaan tak percaya tapi, rezeki Allah nak beri… Amin… <3 Buku Merah pun dah buat, semoga kandungan kali ini lekat sampai bersalin…

Furmon berfungsi sebagai penggalak dan penstabil hormon dalam badan yang dapat bertukar menjadi hormon progesterone yang mampu meningkatkan kesuburan, mengatasi masalah:
[✔] Sukar Hamil
[✔] Senggugut
[✔] Kitaran haid tak teratur
[✔] Rahim tak kuat / Sering keguguran
[✔] CYST, FIBROID, ENDOMETRIOSIS

*Jika ingin cuba Furmon, Jemput Whatsapp :
<Nama> <Masalah Anda> ke –> 010 248 2862

*Jika ingin Admin whatsapp anda,
Sila Komen/PM/Inbox —> “No Handphone anda”
Kami akan whatsapp anda.

TQ
Admin JOMHAMILgugur dan lekat

TESTIMONI FURMON : Kesuburan Meningkat

Sebelum mencuba KRIM FURMON, period saya teratur tapi, lendir (air mazi) selalu macam keputihan shaja, warna krim.. Bila bersama pun tidak begitu selesa, sebab kadang2 air kurang… Tapi skrg alhamdullilah, sudah keluar jernih macam putih telur…

Selepas ini, boleh la sis cuba untuk hamil suda… hehehe.. sudah subur mcm tu.. Semoga lepas ini sis hamil pulak ya… :)

Furmon berfungsi sebagai penggalak dan penstabil hormon dalam badan yang dapat bertukar menjadi hormon progesterone yang mampu meningkatkan kesuburan, mengatasi masalah:
[✔] Sukar Hamil
[✔] Senggugut
[✔] Kitaran haid tak teratur
[✔] Rahim tak kuat / Sering keguguran
[✔] CYST, FIBROID, ENDOMETRIOSIS

*Jika ingin cuba Furmon, Jemput Whatsapp :
<Nama> <Masalah Anda> ke –> 010 248 2862

*Jika ingin Admin whatsapp anda,
Sila Komen/PM/Inbox —> “No Handphone anda”
Kami akan whatsapp anda.

TQ
Admin JOMHAMIL

kesuburan meningkat

Peranan Suami Ketika Isteri Hamil

Berita Hamil pastinya menjadi kejutan buat semua pasangan dan keluarga. Apabila Isteri mula hamil maka tanggungjawab suami akan menjadi lebih besar. Ketika hamil, isteri akan mengalami perubahan dar segi hormon dan emosi. Kadangkala isteri lebih sensitif, kuat prasangka, kuat melenting dari biasa dan isteri sememangnya perlukan perhatian yang lebih daripada sebelum hamil.

Tidak mengambil kira kandungan buat kali pertama, ataupun kandungan buat kali kedua, kerana setiap kandungan mempunyai alahan dan perubahan yang berbeza-beza. Oleh itu, suami harus lebih peka dalam menjaga ibu dan bayi dalam kandungan..

Berikut adalah panduan buat para suami :

1. Jadi Pendengar Setia
Dengarlah rintihan isteri tentang keletihan, lenguh-lenguh badan dan isi hati mereka.

2. Sentiasa Bersedia Menjadi Pembantu
Jadilah seorang suami yang ringan tulang, membantu tanpa disuruh. Tak perlu yang rumit, cuba bantu basuh pinggan-pinggan di dapur selepas makan, baju-baju kotor yang bertimbun, permainan anak-anak yang bersepah, dan lain-lain. Bagi yang ada anak kecil di rumah, bantulah isteri dalam melayan kerenah anak-anak.

3. Sediakan Tempat Istirehat Yang Selesa dan Sejuk Mata Memandang
Bantu Isteri menghias bilik-bilik dengan gambar-gambar bayi comel, kerusi rehat yang selesa untuk membaca, mengait dan lain-lain.

4. Pastikan Isteri Mendapat Makanan yang Berkhasiat
Wanita hamil memerlukan makanan berkhasiat bagi memastikan ibu dan bayi dalam kandungan mendapat zat yang mencukupi. Supplement dan makanan yang bergizi boleh dipraktikkan.

5. Pastikan Isteri Menjalani Pemeriksaan Rutin Ketika Hamil
Pemeriksaan Rutin boleh dijalankan di klinik-klinik berdekatan atau klinik kerajaan dan membuat buku merah.

6. Merancang Perbelanjaan keluarga
Apabila Isteri Hamil, maka perbelanjaan keluarga juga akan meningkat, jangan lupa membuat simpanan untuk kos hospital, barang-barang bayi, dan kos pemeriksaan rutin.

7. Memastikan Barang Keperluan Bayi dan Isteri Cukup
Memang ia kelihatan seperti remeh tetapi ianya sanagat penting. Barang-barang bayi seperti lampin, barut, minyak sapuan, bedak, sarung tangan dan kaki, baju, barut dan sebagainya perlu disediakan sebelum bayi lahir lagi. Barang ibu seperti kain batik / sarung, lampin pakai buang / pad selepas bersalin, baju blaus dan sebagainya perlu ada dalam senarai juga. Bantulah isteri untuk membuat list barangan keperluan.

8. Memilih dan Mencari Bidan atau Pengamal Tradisional Selepas Pantang
Penjagaan selepas bersalin amat penting untuk memastikan kesihatan ibu terjaga. Ibu memerlukan bantuan terutamanya 2 minggu kalau bersalin secara normal dan 1 bulan kalau bersalin secara c-zer.

9. Fahami Hati Isteri
Wanita yang mengandung mengalami pelbagai perubahan, bukan dari seri fizikal tapi juga dari segi emosi kerana perubahan hormon. Rajinkan diri bertanya kesihatan isteri, belai isteri, atau mengurut isteri untuk mengurangkan lenguh dan letih.

10. Banyakkan Solat dan Berdoa untuk Isteri dan Bakal Bayi
Amalkan solat sunat seperti solat sunat dhuha dan hajat dan sentiasa mendoakan agar isteri dan anak yang bakal dilahirkan selamat.

Panduan Cerai Susu Badan

pix_middle

Banyak Ibu yang selalu tertanya, selamatkah saya terus menyusu kalau saya kini mengandung… Akk boleh baca lagi di posting sebelum ini –> Menyusu Ketika Hamil:)

Bercerai Susu Ibu membawa maksud :
1. menghentikan penyusuan badan atau penyusuan botol
2. memperkenalkan makanan pepejal kepada bayi

Pakar-pakar menyarankan ibu-ibu meyusukan bayi mereka sehingga berumur 6bulan dan ke atas, manakala ada ibu-ibu yang lebih gemar menyusukan bayi mereka sehingga berusia 1 tahun.. Namun pada umur 6 bulan, bayi-bayi boleh mula mengambil makanan pepejal seperti Nestum Cerelac Beras, atau Biskut-biskut khas (Teething Rusks) yang berperisa khas untuk bayi 6 bulan dan ke atas.

CERELECAda ibu yang ingin ceraikan penyusuan ibu ketika habis pantang kerana perlu bekerja dan hanya dapat pam susu dan masukkan dalam botol untuk diberi kepada bayi. Jika anda mahu menghentikan penyusuan badan secara perlahan-lahan sebelum bayi berumur 1 tahun, transisi boleh dilakukan dengan mencampurkan susu ibu dengan susu formula.

Penyusuan Ibu adalah satu pengalaman yang sangat istimewa buat para-para ibu namun, masalah susu ibu kering, masalah pekerjaan dan lain-lain menjadi faktor kita menceraikan susu ibu lebih awal. Selain itu, penyusuan ibu membantu anak-anak kita merasa lebih mesra dan selamat kena “skin touch” yang juga merupakan healing touch untuk setiap insan tidak kira tua ataupun muda.

TIPS BERCERAI SUSU

1. Ibu Mesti Yakin dan Bersedia
Ayat-ayat sokongan seperti “Anak Ibu dah besarkan? Cuba minum dari cawan nak?”
2. Jangan Tawarkan Selagi Tidak Diminta
3. Cuba Lewatkan Masa Penyusuan atau Gantikan Masa Menyusu dengan Pembelajaran Visual
4. Elakkan Menyusu Sebelum Waktu Tidur

Jemput Share dan Amalkan..

Simptom Penting Semasa Hamil

Tidak kira berapa banyak yang telah anda baca atau bincangkan dengan ibu-ibu lain mengenai kehamilan anda, masih lagi sukar untuk anda  mengetahui samada apa yang anda alami semasa hamil ini adalah normal ataupun tidak.

Berikut ialah simptom-simptom yang perlu anda risaukan. Jika anda sedang mengalami salah satu daripada masalah berikut, hubungilah doktor anda dengan segera.

Sakit Pada Bahagian Tengah Perut
Sakit yang teruk atau mencucuk-cucuk pada bahagian tengah atau atas perut, samada disertai dengan loya atau muntah ataupun tidak, boleh membawa beberapa maksud. Anda mungkin mengalami:

  • ketakcernaan yang teruk;
  • jangkitan virus dalam perut;
  • keracunan makanan.

Sekiranya anda kini dalam separuh masa kedua kehamilan, kesakitan ini mungkin juga menandakan praeklampsia, iaitu satu masalah serius yang memerlukan rawatan segera.

Sakit Pada Bahagian Bawah Perut
Sakit yang teruk di satu sisi atau kedua-dua sisi perut boleh jadi petanda beberapa perkara.Ligamen anda mungkin tertarik dengan kuat atau ia mungkin tanda:

  • kehamilan ektopik;
  • keguguran;
  • kelahiran pramatang;
  • fibroid menyusut dan berdarah.
  • pemisahan plasenta, iaitu di mana sebahagian daripada plasenta (uri) tercerai daripada dinding rahim (uterus) sebelum masanya (plasenta atau uri ialah organ yang terbentuk dalam uterus semasa hamil, dan ia membekalkan nutrien kepada janin dan mengeluarkan bahan buangannya).

Demam
Jika anda demam dengan suhu melebihi 37.5 darjah C, tetapi tanpa simptom flu atau selesema, hubungi doktor anda pada hari yang sama.

Jika suhu melebihi 39 darjah C, hubungi doktor anda dengan segera. Anda mungkin mengalami jangkitan. Doktor anda akan memberikan anda antibiotik dan menasihatkan anda supaya berehat. Jika suhu anda melebihi 39 darjah C bagi jangka masa yang lama, ia boleh membahayakan bayi dalam kandungan anda.

Penglihatan Kabur dan Nampak Tompok-Tompok Bersinar
Hubungi doktor anda sekiranya, dalam separuh masa kedua kehamilan anda mengalami:

  • penglihatan berganda;
  • penglihatan kabur;
  • penglihatan malap;
  • ternampak tompok-tompok bersinar;
  • ternampak cahaya terang yang berlangsung lebih daripada dua jam.

Simptom-simptom tersebut boleh jadi tanda-tanda praeklampsia.

Tapak Tangan dan Tapak Kaki Bengkak
Ramai ibu mengandung akan mengalami bengkak semasa kehamilan dan dalam kebanyakan kes, ini tidak perlu dirisaukan. Tetapi, jika simptom ini teruk atau berlaku tiba-tiba dan disertai dengan sakit kepala atau gangguan penglihatan, ia mungkin simptom praeklampsia.

Sakit Kepala Yang Teruk dan Tidak Hilang-hilang
Jika anda mengalami sakit kepala selama lebih dari dua atau tiga jam, disertai dengan gangguan penglihatan dan bengkak yang berlaku tiba-tiba pada tangan, muka dan mata anda, anda mungkin mengalami praeklampsia.

Mengalami Pendarahan Faraj
Pendarahan ringan (spotting) tanpa kesakitan mungkin tanda normal proses implantasi iaitu apabila embrio melekat pada uterus pada awal kehamilan, ataupun pendarahan penebusan (breakthrough bleeding). Namun anda masih perlu hubungi doktor anda jika anda mengalami pendarahan semasa kehamilan kerana ini boleh jadi menunjukkan komplikasi yang serius:

  • Pendarahan yang berbeza daripada normal haid anda (lebih banyak atau sedikit dan berwarna gelap) disertai kesakitan teruk pada satu sisi abdomen boleh jadi tandakehamilan ektopik (kehamilan di luar rahim).
  • Pendarahan yang banyak, terutamanya apabila disertai sakit belakang atau abdomen, boleh dikaitkan dengan keguguran atau berpotensi untuk gugur.
  • Dalam peringkat akhir kehamilan, pendarahan menunjukkan plasenta praevia, pemisahan plasenta atau kelahiran pramatang (kelahiran yang bermula sebelum minggu ke-37).

Cecair Keluar daripada Faraj
Keluarnya cecair daripada faraj sebelum minggu ke-37 bermakna membran anda telah pecah awal. Doktor anda pasti mahu anda dimasukkan ke hospital supaya anda boleh mendapatkan rawatan untuk mencegah jangkitan dan membuat persediaan untuk kelahiran pramatang.

Selepas 37 minggu, anda mungkin sudah hendak bersalin. Hubungi doktor anda untuk berbincang mengenai pilihan anda jika anda masih belum rasa sakit hendak bersalin dalam masa 24 jam.

Perit Semasa Membuang Air Kecil
Sakit atau perit semasa membuang air kecil disertai dengan suhu badan tinggi, menggigil dan sakit belakang mungkin tanda-tanda jangkitan saluran kencing. Jumpalah doktor. Anda akan dirawat dengan antibiotik.

Tak Berhenti Muntah
Muntah lebih daripada dua atau tiga kali sehari akan menyahhidratkan dan melemahkan anda, walaupun ia tidak membahayakan bayi. Anda perlu hubungi doktor anda jika anda mengalami muntah yang teruk dan berterusan (hiperemesis gravidarum) kerana mungkin anda perlu dimasukkan ke hospital.

Muntah yang bermula di peringkat akhir kehamilan dan diikuti dengan sakit di bawah tulang rusuk mungkin merupakan tanda praeklampsia. Jika anda muntah diikuti dengan rasa sakit dan demam, ini mungkin menandakan jangkitan. Dalam kedua-dua kes tersebut, hubungi doktor anda. 

Pening dan Hendak Pitam
Ini mungkin tanda yang anda tidak cukup makan pada hari itu tetapi ia juga mungkin bermakna anda mengalami tekanan darah rendah. Ramai wanita rasa pening-peningsemasa hamil. Jika anda pitam, hubungi doktor anda selepas anda sedar semula untuk memastikan semuanya dalam keadaan baik.

Pergerakan Bayi Semakin Perlahan
Tiada pergerakan atau pergerakan bayi anda perlahan lebih daripada 24 jam selepasminggu ke-21 mungkin menandakan bayi anda dalam keadaan tertekan. Jika anda sedar bahawa bayi anda kurang bergerak daripada biasa, hubungi doktor anda. Baca lebih lanjut mengenai pergerakan bayi anda, termasuk bila perlu meminta bantuan.

Gatal Seluruh Badan
Kegatalan yang teruk mungkin menunjukkan masalah berkaitan hati seperti obstetrik kolestasis. Jika anda mengalami obstetrik kolestasis, anda mungkin juga mengalami jaundis, dengan air kencing berwarna gelap dan najis yang pucat.

Kegatalan semasa hamil adalah normal kerana kulit anda meregang untuk menyesuaikan keadaan dengan bayi anda yang sedang membesar. Walau bagaimanapun, lebih baik jika anda membuat pemeriksaan, terutamanya jika kegatalan itu teruk, lebih-lebih lagi pada waktu malam dan melibatkan tapak kaki dan tangan anda.

Terjatuh dan Perut Terhentak
Jatuh atau hentakan tidak selalunya membawa bahaya, tetapi hubungi doktor anda pada hari yang sama dan jelaskan apa yang berlaku. Jika anda tergelincir di tangga dan tulang punggung anda tercedera, anda mungkin tidak perlu risau. Bayi anda selamat kerana dilindungi oleh uterus dan cecair amnion.

Walau bagaimanapun, komplikasi mungkin berlaku dalam sesetengah kes. Jika anda mengalami kontraksi, kebocoran atau sebarang pendarahan, hubungi doktor anda dengan segera atau pergilah ke unit kemalangan dan kecemasan di hospital terdekat.